Kreowanie wizerunku osobistego – co warto wiedzieć?

O wizerunku osobistym napisano mnóstwo książek, poradników, artykułów i postów. Wydaje się, że to temat-rzeka, obejmuje mnóstwo różnych aspektów i można o tym pisać ciągle więcej. Tymczasem tak nie jest. Wizerunek osobisty to ściśle zdefiniowany element naszej marki osobistej jako takiej. I podstawą do jego kreowania jest właśnie wiedza, czym on konkretnie jest, oraz co w sobie zawiera. Każdy, kto te informacje posiądzie, może zacząć go budować, na własną rękę lub z pomocą specjalistów – w zależności od potrzeb, preferencji i możliwości. Trzeba pamiętać o jednym: wizerunek osobisty jest ważnym elementem naszego statusu.

Wizerunek osobisty – co to tak naprawdę znaczy?

To przede wszystkim suma wrażeń, jakie mają ludzie stykający się z nami. To nie tylko są klienci, dotyczy to całego otoczenia, które zna, kojarzy, zetknęło się z nami jako marką osobistą. My możemy proaktywnie wpływać na swój odbiór w otoczeniu. Mamy tu jak widać element kreacji, to znaczy świadomego wpływania na innych, by widzieli w nas to, co my chcemy, aby zobaczyli.

Wiele osób utożsamia kreowanie marki osobistej z kreowaniem wizerunku osobistego. Czy to jest to samo? Nie. Wizerunek jest tylko elementem marki osobistej, choć oczywiście bardzo istotnym. Nawiasem mówiąc podobnie ma się rzecz z personal brandingiem. Nie jest to tożsame z określeniem marka osobista, gdyż personal branding to raczej system budowania swojej marki osobistej. Natomiast oba określenia: i kreowanie wizerunku osobistego i personal branding to elementy dbania o tę markę, jej wzmacniania, popularyzacji i rozwoju.

Skoro już wiemy, że to tylko aspekt naszej marki, czego konkretnie dotyczy? Ja bym powiedziała tak: dotyczy jej przejawów zewnętrznych. Wyraża się w tym, co odbiorcy są w stanie w marce (i w nas jako marce osobistej) zobaczyć, zanalizować sobie, przyswoić. Niektórzy specjaliści odnoszą wizerunek do powierzchowności, wyglądu i gdybyśmy tak to definiowali, byłaby to definicja niepełna. Nasz wygląd, szczególnie gdy jest przemyślany, dopracowany i celowo właśnie taki a nie inny, przekazuje sporo komunikatów o nas i naszej marce. Ale pełny wizerunek się do tego nie ogranicza. Do dyspozycji mamy jeszcze mimikę twarzy, ton głosu, ruchy ciała i gestykulację, chód… a i to jeszcze nie wszystko. Ważne jest to, co mówimy, jak się zachowujemy, jak wchodzimy w interakcję z innymi. Czyli pełna komunikacja własna – werbalna i niewerbalna. To, co przekazujemy sobą świadomie i nieświadomie, oraz to, co z tego wyłapują i przyswajają ludzie z naszego otoczenia, wszyscy, którzy się z nami zetkną. Suma całego tego odebranego zbioru różnych komunikatów i bodźców tworzy wizerunek. Gdy o to wszystko zadbamy – możemy mówić, że to jest kreowanie wizerunku osobistego.

Wizerunek osobisty – kiedy powinniśmy zabrać się do pracy?

Na pewno wtedy, gdy dociera do nas czym jest marka osobista i to, co powinniśmy teraz zrobić, to rozpocząć budowanie świadomości marki. Naszej oczywiście. Bo prowadzimy biznes, albo zastanawiamy się jak zbudować markę firmy. Albo gdy szykujemy się do kariery publicznej. Na pewno wtedy, gdy chcemy zwiększyć rozpoznawalność swojej marki, gdyż sami jesteśmy najlepszą reklamą i elementem charakterystycznym naszego biznesu, czy obszaru działalności.

Tak naprawdę najlepszym momentem na rozpoczęcie świadomego kreowania swojego wizerunku jest start (nowego) życia zawodowego. Szybko wyrobiony charakterystyczny wizerunek i dobra reputacja zwiększają rozpoznawalność, a ona może przełożyć się np. na więcej ofert pracy, lepszą skuteczność zawodową, szybsze awanse lub powodzenie z biznesie. A tego przecież chcemy prawda? Lepiej mieć długą historię za sobą, którą mogą poświadczyć ci, którzy nas pamiętają i rozpoznają. Bez wyrazistego, zapamiętywalnego wizerunku, czasem o to trudno. Szczególnie w prestiżowych zawodach.

Wizerunek osobisty – czy pracować ze specjalistą?

Dobierając odpowiednie narzędzia do budowy marki osobistej można kreować wizerunek samemu, ale ekspert marki osobistej wie, jak to zrobić profesjonalnie. Więc im bardziej czujemy potrzebę profesjonalnego poprowadzenia tego obszaru naszego życia i działalności, tym bardziej powinniśmy pomyśleć o zatrudnieniu specjalisty. Szczególnie jest to zalecane dla osób, które pracują na własne nazwisko, a nie mają głowy do takich tematów jak budowa marki osobistej czy personal branding. To są osoby publiczne, eksperci, przedstawiciele wolnych i prestiżowych zawodów, w także jednoosobowi przedsiębiorcy, lub w ogóle przedsiębiorcy, niezależnie od wielkości biznesu, którym się zajmują.

Wizerunek osobisty, dobrze budowany, przemyślany i konsekwentny, to jeden z naszych największych atutów. To zasób wycenialny na rynku pracy i w działalności publicznej. Także element reputacji (a nie odwrotnie!). Naprawdę dobrze jest o tym wiedzieć.

autor: Dorota Anna Wróblewska, Mentor Marki

materiał partnera

Komentuj, nie hejtuj